Soal Jawab Kapsul Aprikot

image

1. Kalau untuk merawat kanser berapa banyakkah biji aprikot perlu dimakan?

Mengikut Dr Kerbs, sebagaimana didalam bukunya World Without Cancer, kita perlu makan 1 atau 2 biji aprikot setiap 1 jam selain waktu tidur.Yang terbaik ialah 3 hingga 5 biji setiap 1 jam. Kualiti biji aprikot perlu diambil kira untuk menentukan berapa bilangan biji aprikot yang patut diambil setiap hari. Bagi pesakit kanser, bilangan minima ialah 8 biji aprikot setiap 4 jam.Bagi tujuan pencegahan,  memadai untuk ambil 5 hingga 10 biji sehari.

2. Apa beza biji aprikot mentah dengan biji aprikot dalam bentuk serbuk atau kapsul ?

Serbuk biji aprikot mentah adalah benda yang sama dengan biji aprikot mentah, cumanya ianya telah dikisar halus untuk memudahkan penghadaman, tak perlu nak kunyah berpuluh-puluh biji. Yang dalam kapsul pula bertujuan untuk nak elakkan rasa pahit biji aprikot. kesemua tiga bentuk ni (biji mentah, serbuk dan kapsul) adalah benda yang sama, cuma disediakan dalam bentuk yang berbeza bagi memudahkan cara memakannya. Lain orang lain cara yang dipilih. Tujuannya sama agar faedah B17 dapat dirasai oleh semua orang.

3. Adakah khasiat biji aprikot akan hilang apabila dikisar atau dikapsulkan?

Tidak, sebab ianya adalah benda yang sama tanpa melalui proses tambahan kimia atau saringan.

4. Ada tak apa-apa tindakbalas atau reaksi atau kesan-kesan sampingan bila makan biji aprikot?

Sesetengah orang akan mengalami simptom loya, mual, pening, demam, panas badan, sakit tekak dan kadang-kadang sampai hilang suara, dan khayal. Ini adalah tindak balas biasa yang kita panggil ‘healing crisis’. Ianya bersifat sementara dan akan hilang secara puratanya dalam masa 1 – 2 minggu sebelum badan boleh mensesuaikan diri dengan B17. Vitamin B17 adalah komponen yang larut air, seperti gula dan garam, tidak beracun. Kalau kita makan terlampau banyak gula atau garam pun, kita akan mengalamai simptom yang sama. Mereka yang tidak disahkan ada kanser kadangkala tumbuh bisul atau bintik-bintik hitam pada angota badan. Itu tandanya B17 telah bertindakbals dengan sel-sel tisu badan yang bermasaalah. Jangan berhenti sebaliknya teruskan pengambilan kerana ia akan beransur ansur hilang.

5. Macamana nak terus makan kalau saya tak tahan dengan tindakbalas tadi?

Kalau keadaan simptom menjadi agak serius dan badan kurang berupaya untuk menahan, kurangkan dos pengambilannya tetapi dekatkan jarak. Contohnya, kalau untuk pesakit kanser disarankan ambil 5 biji kapsul setiap 8 jam sekali, tetapi kalau reaksi terlampau kuat, kurangkan kepada 3/4 biji kapsul setiap 6 jam sekali. maknanya kita kekalkan jumlah dos setiap hari tapi adjust kadar pengambilannya.

6. Saya dah cuba makan kapsul biji aprikot tapi lambat rasa kesannya, kenapa ya?

Ada beberapa faktor yang mungkin menjadi penyebab kepada lambatnya keberkesanan.
Pertama: pastikan dos yang dicadangkan tu diikut. Pesakit kanser terutama diTahap 3 dan 4 perlukan dos yang tinggi. Pastikan jumlah kapsul biji aprikot diambil mengikut panduan yang betul ataupun  mengikut sukatan yang betul.
Kedua: Sel kanser mungkin diselaputi oleh protin dan lemak yang tebal. Ini menghalang B17 untuk masuk dan membunuh sel kanser. Apabila B17 terhalang dari menembusi sel kanser, ianya akan dimanfaatkan oleh sel-sel sihat dan memberikan manfaat lain tetapi tidak membunuh sel kanser. untuk memecahkan selaput protin, disarankan mengambil Bromelain ataupun dengan memakan nenas. Enzim didalam buah nenas atau Bromelain ini berupaya memecahkan selaput protin dan mengurangkan kesakitan pada bahagian kanser.Ketiga: Badan anda mungkin kekurangan beberapa zat-zat lain seperti zync yang begitu penting untuk ‘mengangkut’ B17 keseluruh sel kanser. Anda boleh mendapatkan zync dari mana farmasi. pastikan juga anda mengambil Vitamin C yang cukup bagi membantu memulihkan kerosakan pada sel disebabkan kanser.

7. Boleh ke saya percaya dengan B17 biji aprikot ni untuk kanser?

In-shaa Allah. Ini kerana rawatan menggunakan biji aprikot sebagai sumber utama B17 untuk kanser ni dah lama diamalkan diseluruh dunia terutamanya disebelah Eropah, Amerika dan Amerika selatan cuma publisitinya disekat oleh undang-undang kerana kawalan monopoli bisnes syarikat pembekal ubat berasaskan dadah antarabangsa. Kajian mengenai kemampuan B17 yang banyak didapati di dalam biji aprikot ini sudahpun bermula semenjak 1950’an lagi dan dibuktikan oleh kajian susulan oleh ramai lagi pakar biologi dan perubatan alternatif diseluruh dunia termasuk dari German, Mexico, Jepun, USA dan dll. Sila rujuk bagaimana B17 bertindak ke atas sel kanser disini.

8. Bolehkah saya makan kapsul biji aprikot sewaktu menjalani rawatan kimoterapi?

Jawapannya boleh, kerana kedua-duanya adalah rawatan yang tidak berlawanan malah bertujuan yang sama cuma rawatan menggunakan biji aprikot ini bersifat semulajadi tanpa sebarang bahan kimia. Yang pasti, biji aprikot tidak akan memberi sebarang ‘side effects’ malah akan membantu mengurangkan ‘side effects’ dari kimoterapi. Cuma masalahnya diperingkat awal pengambilan biji aprikot, badan mungkin mengalami beberapa sindrom ‘healing crisis’ yang akan menyebabkan badan rasa lemah. jadi, bagi yang sedang menjalani kimoterapi, dinasihatkan kurangkan dos pengambilan biji aprikot kerana kimo juga akan menyebabkan badan menjadi lemah, kecuali bagi yang sudah tidak mengalami apa-apa masalah ‘healing crisis’ tadi. Mengikut pengalaman mereka yang sudah biasa mengambil biji aprikot dan terus menjalani kimoterapi, mereka tidak lagi mengalami lemah-lemah badan dan apa-apa ‘side effect’ lain kerana khasiat biji aprikot membantu menambahkan sistem immunisasi badan.
Adakah ibu mengandung boleh mengambil b17?

Menurut beberapa pengkaji B17, tiada halangan, kerana biji aprikot adalah 100% bahan semula jadi. B17 bukan ubat dan tidak mengandungi toksin. Tetapi kita tidak mahu mencadangkan ibu mengandung untuk mengambil B17 dan kita tidak mahu menanggung risiko. Seandainya mahu mengambil B17 juga, selepas kandungan melebihi 6 bulan. Kita menyarankan agar mengambil B17 selepas beranak. Ketika pantang sudah boleh mengambil B17.

8. Adakah ibu mengandung boleh mengambil b17?

Menurut beberapa pengkaji B17, tiada halangan, kerana biji aprikot adalah 100% bahan semula jadi. B17 bukan ubat dan tidak mengandungi toksin. Tetapi kita tidak mahu mencadangkan ibu mengandung untuk mengambil B17 dan kita tidak mahu menanggung risiko. Seandainya mahu mengambil B17 juga, selepas kandungan melebihi 6 bulan. Kita menyarankan agar mengambil B17 selepas beranak. Ketika pantang sudah boleh mengambil B17.

2 soalan yang paling kerap kami terima:
* kanak-kanak boleh ambil Kapsul Aprikot NDLife tak?
* kalau belum pandai telan, macam mana nak bagi makan?

Ya! Kanak-kanak boleh mengambil Kapsul  Aprikot NDLife bergantung kepada masalah kesihatan mereka (sila dapatkan rundingan daripada agen sebelum membeli)

Sedikit tips bagaimana untuk membantu kanak-kanak atau individu yang mempunyai masalah tidak boleh menelan.

AMARAN: Pastikan jari jemari anda bersih dan kering bagi
mengelakkan sarung kapsul lembik sebelum terbuka.
1. Bancuh bersama minuman seperti susu, minuman coklat, nestum dan sebagainya.
2. Gaul di dalam makanan.
3. Bancuh bersama sedikit air dan makan seperti ubat cecair.
4. Makan bersama buah-buahan seperti pisang, betik dan sebagainya.
5. Bancuh dan masukkan melalui tiub makanan pesakit.
6. Makan bersama madu, pati delima dan sebagainya.

Galakkan bermain dengan psikologi kanak-kanak.

In Sha’ Allah semuanya dipermudahkan.
Ni bukan knk2 je. Utk pesakit yg bmslh utk menelan atau fobia tgk sarung kapsul ke pun boleh.

Advertisements